November 2018

Header open dag Culemborg.jpg

Zaterdagmorgen 10 november: het waait hard en het regent. Mooie omstandigheden om een kijkje te nemen in de wereld van warmte. Om te vieren dat de Gemeente Culemborg en energiebedrijf Thermo Bello samen 710 jaar bestaan, openden wij de deuren van onze opwekcentrale in Culemborg voor publiek.

En er was veel interesse! Tientallen belangstellenden bezochten de open dag. Ieder met een eigen motivatie, verhaal of brandende vraag. Zo kwam er een gepensioneerde tweeling, die bewust hun vrouwen thuislieten. Zo konden ze lekker veel technische vragen stellen tijdens de rondleiding, want 'daar snappen hun vrouwen toch niets van'. Even later kwam ook een opa met zijn kleinzoon. Hoewel de kleine later bij de Marechaussee wil werken vond hij het toch wel “supercool” om te zien waar de warmte van opa en oma vandaan komt. En opa? Die was supertrots!

We kijken terug op een zeer geslaagde open dag. Iedereen hartstikke bedankt voor jullie komst!

Klaar voor de winter?

Heeft u ook zo genoten van de warme herfst? De laatste blaadjes klampen zich nog vast aan de bomen, maar de winter komt er toch aan. En deze kan ook heel mooi zijn! Denk bijvoorbeeld aan thuiskomen na een koude reis en genieten van een warme, gezellige woonkamer. Heerlijk!

Wilt u deze winter goed zicht hebben op uw warmteverbruik? Noteer dan nu uw meterstand en voer deze in op Mijn Warmte onder de knop 'Meterstand doorgeven'. Zo heeft u een mooi startpunt. Wanneer u deze winter meerdere keren uw meterstand noteert en invoert op Mijn Warmte, bijvoorbeeld in januari en maart, wordt uw verbruik zichtbaar in een grafiek en kunt u deze vergelijken met vorig jaar. U kunt dit eenvoudig doen, door op 'Mijn verbruik' te klikken.

Bent u benieuwd of uw voorschot nog toereikend is? Kies dan onderaan de pagina Mijn Verbruik voor de optie 'Check mijn voorschot'. Zo voorkomt u verrassingen bij de jaarafrekening en kunt u onbezorgd van de winter genieten.

Icon Mijn Warmte_280px.png

Kennismaken met Shane en Tessa

Tessa en Shane 580px.png

Mocht u bij ons een keer een betalingsachterstand hebben gehad, dan is de kans groot dat u contact heeft gehad met Shane of Tessa, debiteurenbeheerders bij Ennatuurlijk. Vandaag vertellen zij u meer over hun werk.

Shane: “Als debiteurenbeheerder is het onze taak om met klanten in gesprek te gaan over (beginnende) betaalachterstanden. Wij helpen de klant om de facturen weer te kunnen betalen. Daarbij houden we rekening met de financiële mogelijkheden van de klant en de kaders van Ennatuurlijk. Het is daarom belangrijk om een goede balans te vinden tussen menselijkheid en resultaat.” Tessa vult hem aan: “Wij nemen actief contact op met klanten om grotere problemen te voorkomen. We maken dan samen een plan van aanpak om een achterstand weer in te lopen met als doel dat het een goed betalende klant blijft.”

Shane: “Bij een achterstand is het vooral zaak voor de klant om niet de kop in het zand te steken, maar op zoek te gaan naar oplossingen. En daar denken wij graag in mee. Ik krijg echt energie van klanten die geholpen willen worden en zelf al met een voorstel komen. Het is maatwerk om tot goede betaalafspraken te komen die de klant ook na kan komen, want dat is belangrijk. Ik vind het prachtig om te zien als een klant na een zware periode weer bij is met betalen. Gedurende zo’n traject bouw je toch een bepaalde band op. Klanten doen hun verhaal, vertellen waardoor ze in de schulden zitten. Soms is dat best heftig! Om mijn steun te betuigen stuur ik vaak nog een kaartje met een compliment of een bedankje voor het nakomen van de betaalafspraken.”
Tessa: “Helaas komt het ook wel eens voor dat je veel tijd en energie in een klant steekt, afspraken maakt en dan later constateert dat de klant zijn afspraken niet is nagekomen… Ik kan je vertellen, dat voelt dan écht als een teleurstelling! Je maakt afspraken op basis van wederzijds vertrouwen. Ik ben altijd open en eerlijk. We zijn van goede wil. Dat verwacht ik ook van de klant.”

Shane: “We proberen ons incassoproces, zoveel mogelijk te laten aansluiten op de behoefte van de klant. Het is kneedbaar en we mogen hier nieuwe elementen aan toevoegen. Zo spraken we bijvoorbeeld vaak klanten die zeiden: als jullie mij nu een betaalverzoek sturen, dan maak ik het meteen over. Eerst kon dat niet, maar we zijn ermee aan de slag gegaan en nu kunnen we klanten al tijdens het telefoongesprek een betaallink sturen.” Tessa: “Ja dat is echt een mooie vooruitgang! En we krijgen dan direct een melding als klanten betaald hebben. Dus als je dan even afwacht en je ziet de betaling binnenkomen dan geeft dat een goed gevoel!”

Tessa: “Maar we denken verder dan alleen onze afdelingsgrenzen. Hoe ontstaat een betaalachterstand? Vaak is dat doordat de jaarafrekening hoger was dan verwacht. We denken daarom actief mee met collega’s van andere afdelingen hoe we ervoor kunnen zorgen dat de jaarafrekeningen van klanten dichter bij de nul euro komen. Al blijft hierin wel een grote rol weggelegd voor de klant zelf. Dat wil ik dan ook graag aan onze klanten meegeven: Door regelmatig een voorschotcheck te doen op Mijn Warmte voorkom je echt dat je op de jaarafrekening voor een verrassing komt te staan.”

Shane is erg behulpzaam, maar wil graag nog een stapje verder gaan: “Het liefst breid ik mijn baan uit door een maatschappelijke bijdrage te leveren in wijken waar wij warmte leveren. Ik wil graag ouderen helpen. Zij hebben ons een goede toekomst gegeven. En nu wil ik iets voor die mensen terugdoen. Het zou leuk zijn als er door dit artikel iets moois op mijn pad komt.”
Tessa: “Ik zou klanten willen zeggen: Wacht niet te lang om contact op te nemen als u een achterstand heeft. Door het bespreekbaar te maken worden grote problemen voorkomen. We denken met u mee. Ik hoop dat er klanten zijn die na dit artikel die stap nemen. Dat ze weten dat we samen tot oplossingen komen. Laat de achterstanden niet oplopen, maar zorg dat het behapbaar blijft. En open altijd uw post. Dan zult u zien dat het in veel gevallen best mee valt.”

Openingstijden klantenservice tijdens de feestdagen

Voor je het weet is het weer zover; kerst en oud & nieuw! Dé tijd van het jaar om samen te zijn met familie en vrienden. En die kans gunnen we onze collega’s ook graag. Daarom zijn de openingstijden van onze klantenservice op maandag 24 en maandag 31 december aangepast.

Heeft u op deze twee dagen vragen? Stel ze gerust! Wij staan dan voor u klaar tussen 8.00 uur en 15.00 uur.

Icon Klantenservice.jpg